Toen we de haven van Port Antonio binnenvoeren kwamen we langs een grote middelbare school, half verborgen tussen het groen en direct aan het water. De school heette Titchfield High en vandaag hadden we een uitwisseling met een deel van hun leerlingen.
De helft van onze leerlingen ging tot het middageten naar Titchfield en de andere helft bleef aan boord om met de Jamaicaanse leerlingen Nederlandse spelletjes en andere activiteiten te doen. Ik hoorde bij de groep die ‘s ochtends naar de school ging. We kwamen aan bij het prachtig gelegen gebouw en kregen een rondleiding en een stukje geschiedenis van een lieve mevrouw. Daarna werden we in groepjes van drie verdeeld over de klassen van dezelfde leeftijd. Samen met Aiken en Leo kwam ik terecht bij een les Engelse literatuur. In tegenstelling van wat ik verwacht had was het helemaal niet rustig en streng. Iedereen praatte door elkaar heen, de tafels stonden scheef en ik moest briefjes doorgeven aan de jongens namens mijn buurvrouw. Veel van de les heb ik dus niet mee gekregen maar ik heb wel kunnen praten met de Jamaicaanse meisjes, Engels gaat toch makkelijker dan Spaans.
De tweede les die we volgden was Aardrijkskunde, deze lerares had duidelijk meer overzicht. Het was stil en er werden ijverig aantekeningen gemaakt. Het ging over hellingen, net het gene waar ik niet zo goed in ben. Gelukkig redde mijn buurvrouw me toen ik een vraag moest beantwoorden.
Het waren twee leuke uurtjes op Titchfield en samen met een nieuwe groep leerlingen gingen we terug naar ons schip. Daar waren 5 activiteiten te doen; koekjes bakken, “culture date”, het kluivernet in, met de bijboot mee en spelletjes spelen. Eerst lieten we ze echter het filmpje van Sjors zien, zo kregen ze een beetje een idee hoe het leven op zee is.
Samen met Inger en Tessa, 3 Jamaicaanse meisjes en 1 jongen begonnen we met de “culture date”. Dat houdt in dat je een kaartje trekt met een begrip erop waarover je gaat praten met iemand uit een andere cultuur, in dit geval de leerlingen van Titchfield. Als eerst trokken we het begrip “sports”. Een meisje vertelde dat er veel werd gevolleybald en ze vertelde trots dat de jongen uit ons groepje kon zwemmen! Dat kan bijna niemand in Jamaica, en dat terwijl ze tijdens feestdagen - het volgende begrip - bijna altijd naar het strand gaan. De volgende activiteit was koekjes bakken, ook dat hadden ze nog nooit gedaan en ze vonden het maar raar dat we van het deeg aan het snoepen waren! Daarna klommen ze voorzichtig de kluiver in om er gauw weer uit te gaan. Ze wilden wel heel graag mee met de bijboot naar Navy Island. Het onbewoonde eiland waar ze al hun hele leven vanuit de schoolbanken tegen aan kijken maar nog nooit geweest zijn en dat terwijl wij er zelfs al geslapen hebben!
Toen alle leerlingen even een rondje over het water geraced hadden met Rona aan het stuur maakte we een groepsfoto en was deze geslaagde dag alweer voorbij!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten